Thursday, June 3, 2010

Motivasi Diri: Bahagian 1

"Pandanglah sesuatu perkara itu secara keseluruhannya, kemudian senang & mudah untuk kita mendifinasikan ia,simpulkan kearah yang lebih positif dari yang negatif dan akhirnya kita mampu tersenyum lebar."
YA! Mungkin ini sebahagian cara untuk memotivasikan diri sendiri. Bukan mudah untuk menjurus semua perkara kepada yang positif. Cabaran demi cabaran terpaksa dilalui.

YA! Sucessful need a sacrifice. Sucessful is not a key of happiness, but happiness is key to sucess.

Betul tu kejayaan perlukan pengorbanan. Kkejayaan bukan kunci kebahagian, tapi kebahagian itu adalah kunci kejayaan.


Meeting petang tadi dengan SGMO[2nd higest level after CEO] cukup membuatkan aku patah semangat. Walaupun ini bukan kali pertama tapi gerunnya masih terasa. Seperti biasa membuka meeting, any thing yang relate dengan financial matters. Huh bab nie semestinya yang kena jawab Cost Controller. Most of the slide is mine! Terasa semakin gementar, tapi seperti biasa step by step have been planned earlier.

Before meeting started at 1500 hour, always im remind myself to be positive all the time. Jawapannya? Tentu sekali positif! Kali ini lebih teratur dari sebelum ini.


Apa yang positif walaupun susah:
1-Skill development- boleh improve lagi ni. We have 11 months to go. Time by time need to be better than today meeting

2-Thinking- lesson learnt from top level-mostly HEAD/Lead. TE2 cabuk nie berapa kerat je. That how they explaining their idea/argument. How to convince people? How to sack other idea?

3- Confidence- Emmmm ni macam tak yakin lagi, banyak2 benda yang kena belajar.


Most of the thing how to make independent. Boss ada pun macam tak ada. Positif side;bagus ler kita macam boss jugak[perasan lebih].

Apapun be happy all the time! Apa yang penting? Happy! Ya! Bila kita mendorong diri kearah yang terbuka kita akan terima semuanya. Lepas kena hantam[ayat aku] atau kena nyak[ayata boss baru] ataupun kena titek[ayat bigboss] kita kena gembira. Contohnya kita masih boleh bersukan[futsal] sosial life tidak di abaikan. Lepas main boleh cit chat cit chat. Kalau lagi rajin g JB semata2 nak makan tauhu bakar yang sangat2 sedap.

Dan yang paling penting! Esok kena lah kembali bersemangat! SUHAIBAH tidak ada jalan pintas untuk semuanya. SUHAIBAH, jangan terbawak2 ikut perasaan. BERFIKIR lah secara dewasa. Pasti ada kemanisannya kelak. SABAR itu penting. Sila menahan diri dari menyumpah seranah supaya kita tidak dapat darah tinggi. AMALKAN gaya hidup SIHAT.

1 comment:

Anonymous said...

Nak confidence? ada orang cakap kalau nak confidence,kita mesti pandai berlakon and pandai kelentong,lebih2 lagi time presentation depan boss..betul tak?
Mungkin ko boleh cuba kaedah diatas,,