Wednesday, May 26, 2010

Hari Tekanan

Hari ini merupakan hari yang tidak menggembirakan aku. Soalannya?
Mungkinkah ia nya berpunca dari kesalahan diri sendiri @ faktor persekitaran?

Chronology nya bermula di awal pagi. Perut yang tidak berapa sihat[akhir2 nie perut ini sangat sensitif] menyebabkan routine breakfast dengan Geng Ketupat tergendala.

5-10minit selapas jam 8, Pelakon/Aktor Boss[Acting GM] dah panggil->sesapa yang berkerja tentu faham. Itu ini tidak kena, ada saja salahnya. Bila mula salah dari pagi penyakit la dibuatnya macam berantai sampai ke petang.
Bermula masalah invoice through e-subcon. Memang merimaskan aku, setiap hari kurang2 20 email utk di review claim & eISR. Settlekan hal ini saja dah dekat sejam telefon structure-procurement-finance-procurement, baru settle.

Keadaan menjadi tenang beberapa minit, tanpa gangguan terus menyambung overdue work to review claim. Adalah dekat 15 CPC ak release termasuk sebahagian eISR. Dan kemudian, terlalu banyak claim yang terpaksa di reject-aku mula boring. Kerja tergendala seketika.

Join g nego utk ext work overhead crane. Rasa release sekejap, tenang & part of my interest. Di tambah pula dapat voucher JJ $50[gara2 memang ahad lepas].

Jam dah 1200 tepat, sambung sikit lagi keje tadi. Lunch time yang sangat best bersama geng bela diri.Kemudian..


Mula naik hangin bila mana orang tanya banyak kali. Benda yang dah di issuekan lama asyik nak tanya saja tapi actionnya tak ada jugak. Ada ker patut? Bila aku terang banyak pulak yang di jawab. Tak kan aku nak jaga operation lak kan.->Malas gaduh kawan2[professional skt] aku cakap 2 3 patah n bla. Apa belaku aku tak tau[tapi akhirnya aku tau cik kimus sambung]

Penyibuknya banyak pula yang nak mencela macam langau yang sedang kelaparan tu yang buat aku lagi naik hangin.


DAN KEMUNCAKNYA.... memang darah dah naik ke hotak, tapi bukan aku yang marah[sebab ak boleh control marah] tapi aku di marah oleh boss engineering yang konon2 nya bagus. Berlagak macam Manager tak sedar asal usul yang dari worker level.

SALAH tetap salah, memang aku salah, tapi xpayah la tunjuk bagus sangat. Setakat orang tolong swap & pada waktu yang sama ak berada didepan tempat swap card tu salah sangat ke kesalahannya? Unless lau aku tak da kat situ logik la kan.->nak amik tindakan ke apa ke tak kisah la kan.-B.O.D.O.H la

Ini tidak siap nak buka pintu kete aku n marah2 macam budak sekolah.Come on ler beb, ini kerja dan xperlu la tunjuk lagak. Tapi aku puas hati gak sebab dapat menjawab walaupun aku malas layan. Disebabkan head buku nota buat xtau, aku pun menjawab. Ni bebrapa soalan yang aku ingat:
1- MSO ke MSE?
- MSE [kalau kurang ajar nak je jawab MMHE]
2-MSE bagi galakan kat MSO, sekejap je turun swap sendiri, macam level manager lak
-Ok
[dalam hati memang cita2 nak jadi Boss bukan kuli, ULANG SUARA bukan KULI,keje
ngn orang sampai tu pun kuli jugk even Manager(macam Mat K) tetap kuli ok. No
point nak highlight manager ke apa. Nanti kitorang ada kedai jahit pun dah kira boss,
bukan kuli okey]
3-Entah apa yang dia bebelkan lagi bla bla.....dah la bagi kereta lagi.
-Sorry

Lepas tu sepanjang jalan aku pun bebel la.....bosan sehhhh. Maka dengan rasminya aku mengistiharkan hari ini sebagai HARI TEKANAN SEDIRI SENDIRI.

Pena QS -
Tak pernah buat luahan geram dalam blog, kali nie agak tercemar sikit la ye.

6 comments:

Anonymous said...

'Penyibuknya banyak pula yang nak mencela macam langau yang sedang kelaparan tu yang buat aku lagi naik hangin'


wahahaha wow iba aku 1st time tgk ko guna ayat camni...gila babeng ko marah/kecewa.TERTEKAN.


aku slalu hadapi part mcm ni.


part ko bosan and reject claim tu,aku tak rasa tekanan di situ, sebab aku consultant,aku berpendapat buat CLAIM lepas tu kene reject by CLIENT lagi tertekan drpd jadi client then reject je claim org senang je...but claim yg ko reject ni bkn consultant kan, internal staff kan.suruh dia pergi kursus haha.


(aku pun teringin nak g kursus)


MAS AYU

Anonymous said...

....and hell yeah,tertinggal satu lagi.aku suka ko labels: KAPAL VS MINYAK kuikuikui.


good job boss.keep writing.aku suka baca. :D

Pena QS said...
This comment has been removed by the author.
Pena QS said...

entah ler, sejak akhir2 nie tekanan semakin hebat, tp masih under control because i love this company so much.

claim yg ak reject ni contractor nyer. we are main contractor/client. Contractor kat cni advance2 setakat CPC[kita panggil certificate of interim payment] semua boleh buat, cuma kdg2 x ikut spec aku kehendaki,

lau pun senang je reject2 claim org pada ak 1 tekanan ->semua clainm through online nanti contracctor dpt email notification then ramai ler y jumpe ak.huhuhu bosan

Anonymous said...

i reserved all my comment.. ceh wah! hahaha


cikMaliza

Anonymous said...

huhu..marah, marah, jangan tak marah, division lain bagi gerun ckit kat ko..