Friday, July 2, 2010

Pasar Malam

Balik kerja tadi ingat nak singgah KipMart, tapi malas la pulak hujan2 nie. Jadinya, singgah kejap kat pasar malam megah ria nie. Maklumlah mak & nenek-nenek aku nak datang. Emm tak patutla kan mereka datang aku tak masak.

Makanya aku membelilah sedikit lauk2 untuk buat breakfast esok pagi. Mula2 beli ayam. Ayam+Kaki+Kepala+Kuku+Leher pendek kata semuanya ada= RM5.90. Dalam hati "betul la kot, beli je la"

"Pakcik, saya malas pegang, pilihkan yang sedang, potong sekali ye"
"Ni boleh, $11.50"
"Ok"
-Kisah ayam, berpuas hati, cepat & pantas pakcik ni-


Kemudian, beli sayur dalam hati nak buat tomyam. Segala macam campur2 sayur carrot, kobis, serai, cili padi, tomato, daun limau purut ke kasturi camtu & kobis bunga. Semua $4.50
-Sekali lagi berpuas hati-


Singgah jap kat gerai runcit, cari paste tomyam & bawang. Dalam hati "buat meehoon tomyam sedap jugak nie"
"Berapa semua?" ->$3.90
Eh meehoon ada x? -> Ada. $9.20
Meehoon berapa?->$2.50
ayoo apek sudah salah kira ka? terkejut saya.
Soli2 moi, soli arrr -> Ok xpe.

Tetiba apek nie berborak plak ngn aku. Malas layan.

G gerai buah pulak. Cari buah. Nenek aku suka makan epal. Makanya, aku beli epal + orange. Excited la pulak kan, mana taknya nenek aku 1st time datang sini. Buat ke-2 kalinya ok cepat. Harga berpatutan cuma $6.00 je.


Maka akhirnya aku terkejut.
Makcik, tauge 50sen, tauhu sehengget, daun bawang aku amik sedikit, mee kuning sebungkus.--> Ok lagi
Dalam hati kecian makcik nie "tambahlah 1 cendawan, berapa semua makcik"
$8.20?--> Makcik nie mesti dah salah kira, sebab apa? Dia borak2 ngn anak dia. Ahh malas aku nak suruh dia kira balik sebab dah tua2 skt. Betul ke x? Ke aku yang tak tau market price. Confuse2 terkezut pun ada.

1 comment:

Anonymous said...

taugeh,tauhu,daun bawang,mee kuning sebungkus,cendawan,= RM 8.20..huhuhu,,suruh kira semula la,,baru dia tau kehebatan cost controller..hehehe..