Friday, December 31, 2010

Azam tahun 2011

TUJUAN asal: CONTEST Matjoe

Kali ini, aku rasa terbuka untuk berkongsi azam aku (pelik tapi benar) Kebiasaannya, azam aku terdiri dari 4 elements ;personal (family, health, life, hobbies & activities) ;financial; career & belief. Azam ini kemudiannya akan diterjemahkan dalam bentuk mindmap seperti ini…..

Preview sedikit azam 5thn dulu. Dari 2006-2008 ditulis dalam diary. Azam 2009 hilang! Konon2 canggih semua simpan dalm LG Cookies, sudahnya handphone kena curi. 2010!-Ingat dalam kepala aje sekadar review & update mana2 yg tertangguh. Cuma yang specific mengumpul ‘mobile asset’. 70% satisfied dengan plan2 ini.


2011! Kurang 3 jam dari sekarang! ‘hi hi for 2011’ and ‘bye bye for 2010’. AZAM 2011 disini hanya menyentuh element aku yang ke-2 ‘financial’ dan tagline matjoe yang pertamaInvesting, Living & Anything’ .


AZAM 2011- TO DIVERSIFY INVESTMENT PORTFOLIO[Mempelbagaikan portfolio pelaburan]

1 Memadai bagi aku. Utk aku lebih FOCUS (Forget Other Commitment Until Success)


Macamana caranya?

Mula2 aku akan INVEST BUKU dulu. Aku akan laburkan $$$ aku untuk ini dulu

Sapa nak pinjam boleh email aku. Kita share sama2, Xpayah beli buku yang sama. Kita buat system butter. Semua dapat manfaat. Beli 1 buku dapat baca 2 buku. Ok apa kan.

Bila ilmu dah ada sikit2, & dari report2 trusted fund yg aku simpan, aku nak increase kan sikit2 dalam UNIT TRUST. Sikit2 lama2 jadi berbukit2. Tujuan utk long term-investment.


Then,, aku nak beli GOLD ACCOUNT. Aku dah ricky2 dekat KFH. Pelaburan awal tidak lah tinggi mana sekadar 10g & 1g for subsequent purchase.. Utk long term return, dalam 15-20% (mengikut kata officer bank tue ler).

Aku memilih KFH sebab memang syariah complianc. Agak TERUJA dapat pegang emas ini (Berangan sekejap: “kalau tukarkan duit hantaran ke emas elok jugak”- Capital appreciation


Akhir sekali, aku nak menjinak-jinak kan diri dalam KLSE lebih aktif setelah aku di ajar dari pemberian IPO tahun ini oleh company kesayangan aku. AKu belajar dari Ms Pauline Yong

Rule of thumb in investment:’ High return high risk’. Jangan tau set return/ profit je, tapi kita lupa nak set berapa banyak risk/loss yang kita boleh accept.


Untuk short term, Defensive Investment dah memadai- Sekadar monitor n keep on saving in ASB & gunakan OD dengan betul. Nak buat passive income dlm property belum cukup ilmu lagi & limited income . Ingat ukur baju dibadan sendiri!

Untuk mencari keberkatan-NYA, buatlah apa yang patut. Halal haram kena jaga, Jangan belasah aje. Ingat tue’Niat tidak menghalalkan cara’.Insya Allah, rezeki kita akan cukup. Tak percaya, cubalah buat.

Sekian untuk azam 2011. Plan your work and work your plan. Target aku bila umur 40 nanti biarlah $$$ berkerja untuk aku. Bukan aku berkerja untuk $$$. Kualiti masa saya ada time tue akan aku gunakan untuk family & orang2 disekelilng aku. Aku buat ini untu apa? Untuk nie ha....

(Nampaknya aku dah merepek dah nie, banyak makan kerepek n kawan dengan apek……….)

AZAM ANDA bagaimana? Jom join Contest Matjoe/leave comment.anda

-SALAM 01012011 1111-

‘contest ini dianjurkan oleh Matjoe dan turut ditaja oleh Eyriqazz (rm 50) Kak Ina KL (cookies rm50) AbangEnsem (6 ebook, rm120), Kak Yon (3xrm10 topup, rm30) dan Tinihani (4 ribbon brooch, rm20)'

4 comments:

Matjoe said...

salam pena qs. wahh byknya azam berkaitan pelaburan. sincere thank coz sudi join my contest.

jgn lupa like gambar di album fanpage matjoe

Syahmi said...

post yang sgt menarik. thank you!!

.. sy pun ada sedikit planning financially, erm.. dapat sedikit point drp pos awak... tq!

Pena QS said...

matjoe- dh like dah

syahmi-tq2

Matjoe said...

pena qs,
sabtu lepas tarikh tutup contest untuk entry azam tahun 2010.terima kasih kerana sudi join. contest utk like gambar azam 2011 masih berterusan sehingga
25th Jan 2011. saya ada sharekan cara utk 'like'di blog saya: Cara Like Gambar Facebook
Berikut adalah link untuk terus ke album azam 2011 di facebook page matjoe.com: Album Azam 2011

like utk gambar kene byk baru leh menang