Friday, January 22, 2010

Nikmat Tuhan

Bagi manusia biasa macam kita-kita ini, kadang kala kita lupa untuk mensyukuri nikmat tuhan yang begitu banyak di anugerahkan kepada kita. Seringkala kita lalai dengan keseronokan dunia.

Bersyukurlah diberi nikmat hidup yang sempurna, terlalu banyak yang perlu kita syukuri. Tuhan beri kita macam-macam[lebih dari astro], negara yang makmur jauh dari bencana alam, dari peperangan yang berpanjangan malah rezeki buat kita yang mencukupi.

Konsep bersyukur: Berterima kasih kepada pencipta dengan apa yang kita ada, berdoa dengan apa yang di anugerahkan dan yang paling penting memandang sedikit kebelakang apa yang kita ada. Selagi kita memandang terlalu kehadapan selagi itu kita sukar untuk melahirkan rasa bersyukur kepada Tuhan kita.

Contohnya: Kalau hari ini kita tinggal di Terrace house 200K sudah pasti kehidupan kita selesa. Pandanglah sedikit kebelakang untuk rasa penuh syukur dengan membandingkan ada lagi orang-orang yang tidak punya rumah, masih tinggal di setinggan-setinggan di pusat bandar. Jangan lah pula, kita mahu lebih dari itu pada kadar kemampuan kita. Selagi kita membandingkan dengan orang yang tinggal di Semi-D @ Kondominium selagi itu konsep bersyukur kita lupakan.

Banyak cara untuk kita melahirkan rasa syukur pada pencipta, terpulang pada individu itu sendiri samada nak ke tak nak.

No comments: