Monday, January 11, 2010

Salahkah Faisal?

Cuti hujung minggu ini Faisal menghabiskan masa di kampung halaman. Tidak disangka kembaranya menuntut ilmu 3tahun dahulu sudah tamat. Baru rasanya semalam ibu & adiknya menangis menghantar dia ke lapangan terbang. Sebak rasanya ketika itu, meninggalkan ibu & adik yang perlukan perhatian seorang anak lelaki & seorang abang. Kata-kata ibunya masih terpahat di hati "Faisal, ibu merestui mu nak, jangan risaukan kami, cita-cita kamu kebahagian ibu nak". Tidak mungkin dilupakan kata-kata keramat itu. Niatnya hanya satu untuk memberi kebahagian kepada keluarga sementelah sejak kecil ibu dan ayahnya telah berpisah.

Petang itu sambil berjalan-jalan di tepi sawah milik arwah datuknya, dia menemui kawan yang sekian lama tidak bersua. Amran lah tempat dia mengadu suka duka, kawannya sewaktu di sekolah menegah lagi sehingga kini. Walaupun persahabatan mereka terpisah antara dua benua, keakraban mereka tidak dapt disangkal, umpama isi dengan kuku, di cubit peha kanan peha kiri terasa sakit. Amran kini bertugas di ibu kota, memegang jawatan Pengurus Projek Binaan. Dia bangga dengan sahabatnya itu, tidak berubah sedikit pun sedari mereka mula mengenali.

Terlalu merindu zaman remaja, petang itu mereka menghabiskan masa di Warung Pak Su. Warung Pak Su menjadi kegilaan anak bujang kampung ketika itu, kini anak sulung Pak Su mengambil alih usaha-usaha Pak Su. Baru saja duduk, tut, tut.... bualan mereka terhenti seketika, "Peja, jom teman aku ke bandar sekejap"

Dia rasa bersalahuntuk menjawab sms kawannya itu, hendak ditolak itu juga kawannya, hendak diterima dia baru saja nak bermesra dengan kawan karibnya. Lagi-lagilah mereka baru saja berjumpa. Dia biarkan saja sms kawannya tanpa di balas, dia keliru untuk membuat pilihan. Kalau di iukutkan hatinya, hendak saja dituruti kedua-dua permintaan sahabat-sahabatnya. Tapi apakan daya, dia insan kerdil, tidak mampu memuaskan permintaan semua dalam satu masa. Hatinya terdetik, biar masa & keadaan yang menentukannya. Fikirnya untuk membalas kemudian, untuk tidak mengguriskan hati sahabatnya.

2 comments:

bling2 said...

faisal bersalah...dia x sepatutnya membiarkan peja menungu msgnya dibalas....apakah perasaan anda jika msg anda x dilayan????sepatutnya dia membalas msg 2 dgn meminta maaf dan bgtau status dia time 2....

Pena QS said...

bling2: faisal adalah Peja. nickname utk kawan2.hihihi yeah faisal memang bersalah